Kødfri trend giver virksomheder vækst
Orkla Foods forventer, at 25 procent af de danske forbrugere i 2025 vil have én til to kødfri dage om ugen.
Men indkøbet af de kødfri produkter er i kraftig vækst.
Salget af vegetariske produkter som falafel og tofu i Coops supermarkeder steg med 30 procent fra 2014 til 2015 og med 51 procent fra 2015 til 2016, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk
Den øgede interesse kan blandt andet mærkes i fødevarevirksomheden Daloon, der for omkring tre år siden sendte de første pakker ”Meatfree grøntsagsbøffer” ud til de danske supermarkeder.
- Selv om salget vokser hurtigt, udgør vegetarretter fortsat en mindre del af vores samlede forretning i Danmark, mens vores kolleger i Daloon UK har oplevet en helt andet vækst, da det britiske marked for vegetarretter er startet tre-fire år før det danske. Fra 2013, hvor vegetarretter i Daloon UK stort set ikke eksisterede, er det vokset til at udgøre næsten 45 procent af den samlede omsætning der, siger Lars Kousgaard, som forventer en stigning i Danmark på omkring 20 procent om året.
Flere produkter på hylden
Udviklingen betyder, at mange virksomheder som Daloon og Orkla Foods Danmark er i fuld gang med at udvikle nye produkter og få en fod indenfor på det voksende vegetar-marked.
I Orkla Foods Danmark forventer strategisk marketingchef Trine Søndergaard, at Orkla Food inden for ét til to år vil have en række produkter på markedet, som kan tilbyde forbrugerne kødfri alternativer.
- De traditionelle retter, som vi også har på repertoiret, har kødet i centrum. Så vi ser på, hvordan kål, bønner eller andet kan blive centrum i produktet. Det er dog lettere sagt end gjort, da det også handler om vaner, og der vil uden tvivl gå noget tid, før vi har fundet ud af den gyldne løsning, siger Trine Søndergaard.
Ifølge tal fra Coop er antallet af voksne danskere, der én til syv gange om ugen har en kødfri dag, steget fra 17 procent i 2010 til 21 procent i 2016, og Orkla Foods forventer, at 25 procent af de danske forbrugere i 2025 vil have én til to kødfri dage om ugen.
- Der er mange danskere, der vil og ønsker at ændre deres indkøbsvaner, og det er vi ligesom mange andre fødevarevirksomheder opmærksomme på, siger Trine Søndergaard.
Langt fremme med udvikling
DI Fødevarer forventer ligesom branchen også en stigning inden for vegetar-området og kan tydeligt mærke, at virksomhederne er optaget af den nye dagsorden.
- Vi ser flere virksomheder, der ønsker at imødekomme de nye behov. Og mange steder er virksomhederne langt fremme med udviklingen af kødfrie produkter eller alternativer til kød, siger DI Fødevarers branchedirektør, Leif Nielsen.
Han understreger dog også, at kødretterne på vores middagsborde trods den nye udvikling ikke er truet.
- Den største trend er det, man kan kalde en dualistisk livsstil. Mange, der køber vegetarisk, køber stadig også kød. For mens vi måske vælger kødet fra om mandagen under sloganet ”meat less mondays”, så er der fortsat kød på bordet de andre dage, siger Leif Nielsen til DiBusiness.dk